Det danske magasin i Spanien

Kender du Chia frø´et?

For et par år siden, vidste jeg ikke, hvad chiafrø var – gør du?
Nu ser det ud til, at de er blevet mere end almindelige og enorm populære.  Jeg vil derfor selv prøve det og se om det giver mig noget ekstra i min kost og til mit energitilskud i løbet af dagen.

IMG_6577

 

Hvad er fordelen så ved disse at spise chiafrø dagligt?

Jeg har lavet noget research og har fundet frem til nogle gode grunde til at spise dem.

Risikoen for hjertesygdomme reduceres.
Chiafrø indeholder 8 gange så meget omega-3, som fisk også reducerer omega-3 blandt andet risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Risikoen for angst, depression og en række forskellige fysiske sygdomme reduceres.
Magnesium er meget vigtigt for vores krop og sind. Hvis du ikke indtager tilstrækkeligt med magnesium, øges risikoen for depression og angst samt risikoen for sygdomme i muskler, knogler og hjernen.
Derfor anbefales du indtager mere magnesium i forbindelse med din kost, det kan du blandt andet gøre ved at spise mere broccoli. Chiafrø indeholder 15 gange mere magnesium end broccoli – hvilket gør dem til en god kilde til at forøge sit indtag af magnesium.

Risikoen for jernmangel reduceres.
Jern er vigtigt for kvinder, fordi mange kvinder lider i højere grad af jernmangel end mænd. Chia indeholder tre gange mere jern end spinat og mangel på jern fører blandt andet til træthed, og du kan føle dig sløv.

Chia indeholder meget calcium.
Chiafrø indeholder 6 gange mere calcium end mælk.

Din krops væskebalance bliver forbedre.
Hvis du indtager kalium, hjælper du kroppen med at regulere dens vand-syrebalance samt væskebalancen.
Mange tænker muligvis automatisk på bananer, når de får fortalt, at de skal indtage mere kalium, men chiafrø indeholder to gange mere kalium end bananer og er med til at regulere din krops væskebalance.

Chiafrøene giver dig styrke
Nogle forskere mener at have fundet frem til, at man øger sin udenholdenhed samt styrke, hvis man indtager frøene, før man skal dyrke sport.

Du øger din udholdenhed
Tarahumara-stammen i det nordlige Mexico betragtes som verdens bedste langdistanceløbere. Chiafrø er basisføde for dette stammefolk og beskrives yderligere i bogen “Chia: Rediscovering a Forgotten Crop of the Aztecs”.

Øger din mæthedsfornemmelsen
Når chiafrøene bliver blandet med vand, bliver de forvandlet om til en gele. Denne gele, forøger du din mæthedsfornemmelse og kan hjælpe dig i forbindelse med vægttab eller holde vægten ved lige.

IMG_6578

Du indtager godt med antioxidanter
Chiafrø giver dig en masse antioxidanter, som er godt for dit helbred. Der bliver ofte snakket om, at man skal spise masser af blåbær, netop fordi de indeholder en masse antioxidanter.
Men chiafrø indeholder faktisk flere antioxidanter end blåbær! Forskere mener at have fundet frem til, at antioxidanter kan hjælpe med at forebygge kræft samt modvirke hjertesygdomme.

 

IMG_6579

Opskrift på min morgenmad

2 dl A38, skyr eller græsk yougurt

Brumbær 15 stk

1 spske Chiafrø

lidt honning

Bland Chia-frøene i A38 og tilsæt bærerne. Hvis du ønsker lidt mere sødme, tilsæt lidt honning. Kaffe og te efter smag og et glas vand 🙂  MUMS ♥

hilsen

Kilde: Nutritional benefists of chia seeds  /  Superfood -chia  /  “Chia: Rediscovering a Forgotten Crop of the Aztecs”
Chiafrø er godkendt som novel f​ood (ny fødevare eller ny fødevareingrediens) i EU til brug i bestemte fødevarer i 2009. Det er kun bestemte firmaer, der har fået godkendelsen og frøene må kun anvendes til bestemte formål. Læs mere her.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det danske magasin i Spanien